طرح توجیهی راه اندازی آژانس مسافرتی-فرصت سرمايه گذاري ٧٥
سرمایهگذاری در آژانسهای مسافرتی
انسان امروز اغلب برای رها شدن از روزمرگیهای کار و گذراندن اوقات فراغت خود برنامه یک سفر را ترتیب میدهد تا چند روز را از فضای کار و زندگی شلوغ فاصله گرفته و با آرامش خاطر سپری کند. امروز با وجود فعالیتهای گسترده آژانسهای مسافرتی اغلب افراد برای کاهش هزینهها و اطمینان خاطر در سفر، به کمک این آژانسها به مسافرت میروند. اریخچه تاسیس آژانسها در ایران به سال 1315، با تاسیس آژانس مسافرتی «ایرانتور» میرسد که بهعنوان اثر ملی هم شناخته شد. سپس فعالیتها در این عرصه بیشتر و بیشتر شد تا جاییکه در سه دهه گذشته رشد صعودی چشمگیری داشته است، اما متاسفانه در کشور ما اساسا در این حوزه نگاه تخصصی و مدیریتی، حاکم نیست و بیشتر از اینکه فعالیت گردشگری محسوب شود بهعنوان یک بنگاه معاملاتی به آن نگاه میشود. از طرفی فرهنگ استفاده از خدمات تور و سفر هنوز با حالت ایدهآل خود فاصله بسیار دارد. وضعیت کنونی آژانسهای مسافرتی در کشور، وضعیتی آشفته و برآمده از سیاستگذاریهای نادرست، نبود راهبردهای کلان، عدم وجود نیروهای انسانی آگاه و متخصص به گردشگری و فرهنگ گردشگری و نگاه نادرست به این حوزه است. از این رو «فرصت امروز» به سراغ مهران سرفلاح، کارشناس ارشد برنامهریزی و توسعه گردشگری و بنیانگذار خدمات مشاوره مدیریت گردشگری در ایران رفته تا از احوال سرمایهگذاری در این حوزه جویا شود.
آژانس مسافرتی برای برگزاری تور، نیازمند مجوز بند ب است. تور مسافرتی در واقع بستهای از خدمات سفر است که در این بسته حملونقل، اقامت، خوراک، راهنما و پوشش بیمه، پیشبینی میشود. کسی که تور را طراحی میکند همه این موارد را بهصورت هماهنگ در قالب یک بسته میگنجاند که قابلیت اجرا در یک تاریخ مشخص را داشته باشد. پس از طراحی تور و جذب مسافر، باید حتما مشاورهای از تور مدنظر ارائه داده شود و بسته سفر بهصورت واقعی برای مسافر شرح داده شود، سپس عقد قرارداد انجام میگیرد و مسافر موظف میشود در تاریخ مشخص در مکان مشخص حضور به عمل رساند. هماهنگی و رفت و برگشت مسافر بستگی به نوع تور دارد که زمینی باشد یا هوایی یا ترکیبی. به هر روی، برگزارکننده تور موظف است در تمام مراحل پس از آغاز سفر، همراه و راهنمای مسافر باشد تا….
ممنون از شما آژانس مسافرتی چقد سرمایه میخواد؟