| |

مدیریت موجودی توسط فروشنده (Vendor management inventory (VMI

مدیریت موجودی توسط فروشنده (Vendor management inventory (VMI است.  سیاست مدیریت موجودی توسط فروشنده VMI ایجاد هماهنگی در زنجیره تامین SCM و کاهش هزینه‌های کل اعضای زنجیره است. در این سیستم یک تامین کننده (تولید کننده) وجود دارد و یک یا تعدادی خریدار. خریداران اطلاعاتی مانند سطح موجودی خود را به صورت آنلاین در اختیار تامین کننده (تولید کننده) قرار می دهند و تامین کننده نیز مسئولیت تولید و ارسال محصولات را به خریدار دارد. در واقع تمام تامین کننده با اطلاعات دریافت شده از خریدار/خریداران خود تصمیم میگیرد که چه زمانی و به چه اندازه ای تولید کند و جه زمانی نیز محصولات را ارسال نماید.
مفهوم VMI به کاهش کمبود موجودی (محصولات) خریدار کمک میکند و ریسک ناشی از اینکه انبار خریدار از محصول خالی شود و برای او فروش از دست رفته اتفاق بیافتد را کاهش می دهد. یک فروشگاه می تواند مثال از سیستم VMI باشد. خریدار اطلاعات موجودی کالا را به اطلاع فروشنده می رساند، فروشنده نیز اقدام به ارسال محصولات به او میکند. فروشنده با توجه به اطلاعاتی که از فروشگاه دریافت کرده است اقدام به تولید محصولات از قبل می کند و برای او در بازه های زمانی ارسال می نماید.
ساختار VMI
یکی از مزایای مدیریت موجودی توسط فروشنده VMI به اشتراک گذاری ریسک (Share risk) است. در بسیاری از مواقع اگر موجودی (محصولات) خریدار به فروش نرود، تامین کننده (فروشنده)، محصولات فروخته شده را بازخریداری میکند. یا خریدار موجودی را در محل خود نگهداری میکند اما تا زمانی که برای او سفارشی نرسد و فروشی برای او ایجاد نشود، مبلغ خرید را پرداخت نمیکند و در واقع محصولات برای تامین کننده (فروشنده) است. فروشگاه های معروفی مانند وال مارت (Walmart) از سیایست مدیریت موجودی توسط فروشنده VMI در تجارت خود استفاده می کنند.
این سیستم به نفع تامین کننده نیز است و برای او مزیت هایی مانند کنترل بیشتر بر روی زمان بندی تولید و نحوه ارسال محصولات دارد، خریدار نیز از مزیت کاهش ریسک برخوردار می شود. در صورتیکه به محاسبه هزینه های زنجیره تامین در حالت  VMI و سنتی بپردازید، سیستم مدیریت موجودی توسط فروشنده VMI هزینه های کمتری را در کل زنجیره تامین به دنبال خواهد داشت و این علاوه بر مزیت هایی است که هم برای خریدار و هم برای تامین کننده بیان شد.
قطعا بکارگیری سیاست مدیریت موجودی توسط فروشنده VMI برای مشتری نهایی نیز مطلوب تر است. زیرا فروشندگان خرده فروش اطلاعات بهتر و دقیق تری نسبت به خط تولید تامین کننده دارند و از جزئیات آگاه هستند (در این سیستم تامین کننده نیز چنین اطلاعاتی و جزئیات تولید محصول را به خریدار میدهد تا خریدار، با آگاهی بهتری اطلاعات موجودی و سایر اطلاعات را در اختیار تامین کننده قرار دهد) و می توانند مشتریان را در انتخاب محصولی بهتر راهنمایی کنند؛ به خصوص در مورد محصولات رقابتی.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *