طرح توجيهي راه اندازی فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی -فرصت سرمايه گذاري١٠٦
استفاده از لوازم آرایشی قرنهاست که به شکلهای مختلف در بین مردم دنیا رواج دارد اما در برخی کشورها میزان مصرف بالاتر و در برخی مناطق میزان مصرف کمتر است. ایران بهعنوان هفتمین کشور دنیا و دومین کشور بعد از عربستان در خاورمیانه، جزو کشورهایی است که مصرف بالایی در این خصوص دارد. نکته قابل توجه در این حوزه سن افراد است؛ در ایران سن استفاده از لوازم آرایشی کاملا متغیر است و به جرات میتوان گفت محدوده سنی مشتریان ما از 14 سال تا 60 سال متفاوت است. همین مسئله موجب فروش روزافزون این محصولات شده است.
برای شروع این کار ابتدا لازم است که مکان مورد نظر خود را در نظر گرفته و به اتحادیه مراجعه و درخواست جواز کسب کنید. آنها بازرس را به محل کسب میفرستند و با توجه به شرایط اولیه و همچنین اخذ مجوز از اماکن برای شما جواز کسب صادر میکنند. وی میافزاید: شرایط امروز نسبت به سالهای گذشته مقداری سختگیرانهتر است، مثلا فروشگاه شما باید مجهز به دوربین مداربسته باشد، همچنین نیاز است که یک فروشنده خانم در مغازه حضور داشته باشد. با وجود این شرایط مبلغی حدود دو میلیون تومان این پروسه هزینه برمیدارد که در نهایت ظرف یک تا سه ماه جواز صادر میشود و میتوانید اجناس را خریداری کرده و کار را شروع کنید.
سرمایه لازم جهت راه اندازی فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی
متراژ فروشگاه و مبلغ سرمایه در گردش بستگی زیادی به حجم کار دارد، این دو فاکتور در این شغل بسیار متغیر است اما در کمترین میزان آن اگر بخواهید با اجناس برند شروع کنید و یک شروع مناسب داشته باشید یک فضای حداقل 12 متری با حدود 70 میلیون تومان سرمایه اولیه برای خرید اجناس نیاز دارید. این مبلغ به سه بخش لوازم آرایشی با حدود 50 درصد کالاها، لوازم بهداشتی حدود 20 درصد و عطر و ادکلن که حدود 30 درصد اجناس را تشکیل میدهد تقسیم میشود.
سود اصلی این سرمایهگذاری در بخش لوازم آرایشی است و به طور میانگین حدود 20 تا 30 درصد سود برای فروش هر کالایی لحاظ میشود که با توجه به جایگاه مغازه و میزان تردد مشتریها، متفاوت است. او میگوید: به عنوان مثال در منطقهای که ما مشغول به کار هستیم روزانه بین 50 تا 60 نفر به فروشگاه مراجعه میکنند که 80 درصد آنها خانم هستند.