طرح توجیهی-امكان سجي-کامفار COMFAR
طرح توجیهی – امکان سنجی Feasibility Study چیست ؟
به منظور تصمیم گیری نهایی درباره سرمایه گذاری در طرحهای ارائه شده از سوی فناوران وجود مطالعات بازار و طرح توجیهی و امکان سنجی فنی اقتصادی ضروری می باشد
در یک مطالعات طرح توجیهی و امکان سنجی در پی آنیم تا با شناسایی و تحلیل گزینه های متنوع فنی ، اجرایی و ارزیابی های اقتصادی و مالی گزینه ها و ملاحظات اجتماعی سرمایه گذاری، مناسب ترین گزینه برآورنده نیاز را انتخاب کنیم. برنامه پروژه که شامل تعیین محل اجرا ، ظرفیت یا وسعت، محدوده کار، منابع لازم، فن آوری مناسب، روش های انجام کار، بودجه و زمان بندی پروژه و به ویژه نحوه تامین منابع مالی باشد محصول و نتایج مطالعات طرح توجیهی و امکان سنجی است.
1 فرایند کنترل و شناخت مسائل
2 شناسایی اهداف فرصت ها و تهدید ها
3 شرح موقعیت ها
4 شناسایی در آمدها
5 شناسایی هزینه ها
6 شناسایی سود
7 در کل تجزیه و تحلیل یک پروژه
سر فصل های مطالعات طرح توجیهی و امکان سنجی به شرح زیر می باشد:
الف)سابقه و تاریخچه طرح
ب)بازار و ظرفیت کارخانه
ج)مواد اولیه و نهاده های مورد نیاز
د)موقعیت و محل کارخانه
ه)طراحی پروژه
و) برآورد هزینه
ز)برآورد نیروی انسانی بهره بردار
ح)برنامه ریزی اجرای پروژه
ط)ارزیابی مالی و اقتصادی
کامفار COMFAR؛ نرم افزار ارزیابی و تحلیل فرآیند مالی پروژه های صنعتی؛ ابزار مدیران جهت پذیرش/ رد پروژه ها
مقدمه : با وجود اینکه هدف بسیاری از پروژه هایی که پیوسته در مناطق مختلف دنیا تعریف و اجرا میشوند، فراتر از اهداف مالی است و به منظور توسعه فرهنگی، زیرساختی، اجتماعی، رفاهی و …، توسط دولتها طراحی و برنامه ریزی میشوند، اما معیار تصمیمگیری در خصوص پذیرش یا رد عمده پروژه هایی که در بخش خصوصی ارزیابی میشوند، شاخصهای مالی یا به بیان ساده تر، پتانسیل درآمدزایی پروژه، متناسب با حجم سرمایه گذاری مورد نیاز آن است. البته این مسئله محدود به پروژه های بخش خصوصی نیست و در بسیاری از پروژه های دولتی نیز، اهداف مالی، در لیست دستاوردهای مورد انتظار حاصل از اجرای پروژه به چشم میخورند.
بنابراین، شناسایی، یادگیری و بهره گیری از ابزارهایی که در حوزه ارزیابی و تحلیل مالی پروژه ها کاربرد دارند، امری ضروری و مهم به نظر میرسد و آن را میتوان به عنوان یکی از نیازمندیهای اصلی کارشناسان و مدیران تصمیم گیرنده در شرکتها و سازمانهای تولیدی و خدماتی دانست.
معرفی : نرم افزار کامفار (COMFAR : COmputer Model for Feasibility Analysis and Reporting) که توسط سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO)، طراحی و منتشر شده است، مدلی جهت محاسبه و تحلیل شاخصهای مالی پروژه ها و طرحهای سرمایه گذاری در کلیه حوزه های صنعت، معدن و خدمات است که به عنوان ابزار تخصصی مطالعات مالی در فرآیند امکانسنجی پروژه های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد. از جمله قابلیتهای این نرم افزار میتوان به مواردی چون سادگی کاربری، نظام مند بودن، تنوع جداول و نمودارهای خروجی و ساختار جامع آن اشاره کرد که به سادگی میتوان هر پروژهای را در هر حوزهای از صنعت (اعم از تولیدی یا خدماتی) در آن تشریح و تحلیل نمود. از دیگر مزایای کاربردی نرمافزار کامفار، قابلیت تحلیل حساسیت پروژه ها نسبت به تغییرات پارامترهای ورودی مسئله است. بدین معنی که پس از محاسبه شاخصهای مالی برای سناریوی اصلی پروژه که بر اساس محتملترین حالت قابل پیشبینی برای هر یک از آیتمهای موجود در هزینه ها و درآمدهای پروژه پایه ریزی شده است، این امکان وجود خواهد داشت که تاثیر تغییرات تکی و یا همزمانِ ترکیبی از اجزای پروژه را بر روی نتایج، تحلیل و بررسی کرد. بر این اساس، میتوان چندین سناریوی ممکن را که بر مبنای افزایش – کاهش هزینه ها و درآمدهای بخشهای مختلف پروژه تعریف میشوند، طراحی کرد و نتایج مربوط به هر یک را در کنار سناریوی اصلی مشاهده کرد.
عدم ثبات و ناپایداری شرایط محیطی که عمدتاً خارج از کنترل صنعتگران است، اهمیت پرداختن به سناریوهای احتمالی را افزایش میدهد تا از این طریق، فضای تصمیم گیری در مرحله ارزیابی پروژه شفافتر گردد و به این ترتیب ابعاد مختلف ریسک در پروژه به وضوح ارائه شود. چراکه یکی از معیارهای مهم ارزیابی و اولویت بندی پروژه ها، میزان حساسیت آنها به تغییرات منفی در فرضیات پیش بینی شده است. بدین معنی که گاهاً ممکن است پروژهای که در سناریوی مبنا، جذابترین نتایج را در بین کلیه پروژه های مورد بررسی سازمان دارد، حساسیت بالایی نسبت به افزایش اندک در هزینه های برآورد شده داشته باشد، در صورتی که پروژه های با اولویت پائینتر، همچنان نتایجی مشابه نتایج سناریوی مبنای خود داشته باشند و قابلیت بالایی در جلب اعتماد سرمایه گذار از خود نشان دهند.
پیشنیازها : باید در نظر داشت که برآورد هزینه ها و درآمدهای پروژه، پیش نیاز ترسیم فرآیند مالی و تحلیل آن میباشد. بر این اساس، اعتبار نتایج محاسبات و تحلیل های نرم افزار کامفار COMAFR نیز، در گرو صحت و دقت برآوردهای صورت گرفته درخصوص تقاضای بازارِ هدف و نیازمندیهای فنی اجرای پروژه است که گامهای اصلی در فرآیند مطالعات امکان سنجی پروژه های صنعتی هستند. در حقیقت، جهت محاسبه و تحلیل شاخصهای مالی یک پروژه، انجام مطالعات بازار با هدف پیش بینی تقاضا در بازار هدف که پایه گذار میزان درآمد پروژه خواهد بود و همچنین مطالعات فنی به منظور برآورد نیازمندیهای اجرای پروژه در دو فاز ساخت و تولید، به عنوان پیش نیاز ورود به بخش مطالعات مالی پروژه ها مطرح هستند.
نکات مهم : با وجود عدم وجود پیچیدگی های کاربری در محیط نرم افزار، اما مواردی چون تعریف دقیق منابع مالی مورد نیاز پروژه بر اساس جدول Cash Flow، تعیین صحیح فازهای ساخت و تولید پروژه متناسب با جایگاه سرمایه گذار در زنجیره کامل صنعت مورد بررسی، تعیین درست هزینه تامین سرمایه و تحلیل صحیح نتایج خصوصاً در حین مقایسه پروژههای با ساختارهای متفاوت، بسیار مهم و حائز اهمیت میباشد.
نکتهای که در اینجا وجود دارد، اینست که منبع تامین این اقلام، میتوانند کاملا مستقل از یکدیـگر و حتی در برخـی موارد در نقاط مختلف جهان باشند و الزامی برای چگونگی نحوه تامین نیازمندیهای طرح وجود ندارد. بنابراین نکتهای که در مطالعات فنی طرح توجیهی و امکان سنجی طرحها اهمیت دارد، حصول اطمینان از اجرایی بودن طرح، برآورد دقیق و حساب شده احتیاجات، مقدار آنها و همچنین نحوه تامین هر یک میباشد. توجيهپذيري مالي يك طرح، به معناي قرار گرفتن مقدار عددی شاخصهاي مالي آن در بازههای مطلوب و مورد نظر سرمايهگذار پروژه ميباشد.
همانطور كه مشخص است، توجيهپذيري مفهومی نسبي است، بدين معني كه يك طرح سرمايهگذاري ممكن است براي برخي شركتها و سازمانهاي سرمايهگذاري جذابيت كافي داشته باشد ولي براي برخي ديگر فاقد جذابيت مالي باشد. چراكه هر نهاد سرمايهگذاري، با توجه به شرايط کسب و کار خود، معیارهای ارزیابی ویژهای دارد و میزان جذابيت مالي طرحها را با عينك خاص خود ارزيابي مينمايد. حال به بیان نکات ساده اما اساسی که برقرار کننده ارتباط معنادار فصول بازار، فنی و مالی طرح توجیهی و امکان سنجی طرحها میباشند میپردازیم. همانگونه که پیشتر نیز بدان اشاره شد، هدف مطالعات بازار، ارائه وضعیت عرضه و تقاضای محصول و در نهایت حصول اطمینان از فروش محصولات طرح (در حالت ایدهآل) یا حتی رسیدن به این نتیجه که ورود به بازار تعیین شده موفقیت چندانی به دنبال نخواهد داشت میباشد.
بنابراین اولین مرحلهای که سرمایهگذار میتواند در خصوص ورود به پروژهی تحت مطالعه تصمیم گیری نماید، مرحله مطالعات بازار میباشد. در حقیقت مطالعات بازار مهمترین مرحله در طرح توجیهی و امـکانسنجی طرحها محسوب میگردد. این اهمیت هم در فرآیند تدوین طرحها و هم در فرآیند ارزیابی طرحها قابل مشاهده است. مطالعات بازار، علاوه بر اهمیت، از پیچیدگی زیادی هم برخوردار است، بهطوریکه میتوان گفت مشکلترین و حساسترین فاز در مطالعات طرح توجیهی و امـکانسنجی ، مطالعات بازار میباشد. (باید توجه داشت که روند مطالعات فنی و مالی تقریبا در اکثر طرحها یکسان میباشد و پارامترهای اصلی در این دو بخش تا حدود زیادی معین و از پیش تعیین شده میباشند، در صورتیکه نحوه مدل کردن بازار محصولات مختلف کاملا متفاوت از دیگری بوده و فاکتور تقاضا در هر طرحی متاثر از یکسری پارامترهای خاص بوده که ساختن مدل صحیح برای محاسبه تقاضا مستلزم شناخت کامل و دقیق محصول، بازار، مشتری و …. میباشد.) ارتباطی که میبایست بین فصلهای مطالعات بازار و فصلهای فنـی و مـالی در طرح توجیهی و امـکانسنجی طرحهای صنعتی وجود داشته باشد، به نتایج بخش مطالعات بازار مربوط میشود. در مطالعات بازار، به دنبال تعیین سه پارامترِ عمر طرح در فاز تولید، تیراژ تولید طرح و قیمت فروش محصول/ خدمت مورد نظر در بازار هدف طرح میباشیم که اولی (عمر طرح در فاز تولید) بر اساس سرعت تغییرات تکنولوژی، محصولات جانشین، محصولات رقیب، عمر تکنولوژی و … تعیین میگردد، دومی (تیراژ تولید) بر اساس مبنا قراردادن آمار مربوط به مباحث عرضه و تقاضا در سالهای اخیر و اعمال کلیه پارامترهای تاثیرگذار بر تولید داخل، واردات، صادرات، تقاضای داخلی و … محاسبه خواهد شد و سومی (قیمت فروش) نیز بر اساس مثالی که پیشتر مطرح شد، توسط بازار هدف تعیین میگردد نه محاسبات قیمت تمام شده محصول/ خدمت.
البته در پروژههایی که تولید بر اساس سفارش مشتری خاص انجام میگردد یا فروش از طریق شرکت در مناقصه میباشد، و گاهاً یک محصول برای اولین بار ساخته میشود، دیگر بازار هدف نمیتواند مبنای تعیین قیمت فروش قرار گیرد و تولید کننده در این حالت بر اساس برآورد هزینه ها و محاسبه قیمت تمام شده و درنظر گرفتن حداقل سود مورد نظر، حداقل قیمت فروش را تعیین مینماید و در هنگام مذاکره با مشتری یا تنظیم پیشنهاد مناقصه، بر همین اساس عمل میکند.) بنابراین میتوان گفت خروجیهای مطالعات بازار، مستقیما نتایج مطالعات طرح توجیهی و امـکانسنجی طـرح را تحت تاثـیر قرار میدهند و این موضوع اهمیت فصل مطالعات بـازار را روشـنتر میسازد.
در واقع، هدف از مطالعه بازار، مدل کردن بازار هدف از طریق کمی کردن کلیه پارامترهای تاثیرگذار بر شرایط بازار هدف میباشد. لازم به توضیح است در فرآیند مطالعه بازار، بسته به نوع محصول/خدمت و همچنین بازار هدف، ممکن است مسائل فرهنگی، مذهبی، روانشناختی، جامعهشناختی و … اهمیت پیدا کنند و پرداختنِ صرف به روند تغییرات عرضه و تقاضا در بازار هدف، لزوماً نمیتواند برای حصول نتیجه ی صحیح درخصوص پیشبینی آینده بازار هدف کافی باشد. اگر در حالتی که روند دادههای مربوط به عرضه و تقاضای یک بازار مشخص در دوره های اخیر، به تنهایی و بدون درنظر گرفتن سایر پارامترها، مبنای پیشبینی آینده آن بازار قرار گیرد، درست مثل این است که برای هدایت اتومبیل خود در مسیری ناآشنا، در آینه نگاه کنیم و براساس مسیر طی شده، مسیر پیش رو را پیشبینی کنیم! در حالیکه همیشه عوامل زیادی ممکن است پارامترهای بازار را تحت تاثیر قرار دهند و روند موجود را تغییر دهند. یعنی همانگونه که ممکن است در مسیر یک جاده مستقیم به ناگاه با پیچ تندی مواجه شویم که جهت مسیر را تغییر دهد، در پیشبینی وضعیت یک بازار نیز، دادههای قبلی به تنهایی کافی نخواهند بود.
پس از مشخص نمودن ظرفیت طرح (تیراژ تولید محصول/ خدمت) در بخش مطالعات بازار، کارِ برآورد نیازمندیهای فنی اجرای طرح در بخش مطالعات فنی صورت میگیرد. همانگونه که درخصوص نحوه برقراری ارتباط میان مطالعات بازار و مطالعات فنی عنوان گردید، تمامی برآوردهایی که در مطالعات فنی طرحها صورت میپذیرد، میبایست براساس خروجی مطالعات بازار باشد. چراکه هدف از اجرای یک طرح سرمایهگذاری(از دیدگاه یک بنگاه اقتصادی)، تولید محصولی مشخص با تیراژی معین برای عرضه به بازار هدفی از پیش تعیین شده است، به نحویکه اهداف مالی سرمایهگذار با تولید و فروش محصول یا محصولات طرح، در طول عمر پروژه برآورده شوند. بر این اساس، تمامی نیازمندیهای فنی طرح میبایست برمبنای نتیجه مطالعات بازار درنظر گرفته شوند. بدین معنی که همه موارد باید از نظر کمی کاملا متناسب با ظرفیت تعیین شده در مطالعات بازار باشد.
از ظرفیت ماشین آلات و تجهیزات گرفته تا میزان انرژی مصرفی و تعداد نیروی انسانی و متراژ ساختمان و حتی زمان مورد نیاز، همگی بر مبنای ظرفیت طرح انتخاب میگردد که در مطالعات بازار تعیین شده است. اما سوالی که معمولاً در مرحله انتخاب تامین کننده یا سازنده نیازمندیهای طرح، ذهن سرمایهگذار را درگیر مینماید، مکانیزم انتخاب هر یک از نیازمندیهای تعیین شده در طرح از بعد کیفی میباشد. سوالاتی از قبیلِ؛ “ماشینآلات با کیفیت و دقت بالا مناسبتر است یا ماشینآلات با قیمت پائینتر؟”، “نیروی انسانی با مهارت و تخصص بالا را جذب نمایئیم یا بهمنظور کاهش هزینهها افراد کم تخصص را بهکار بگیریم؟”، “از مواد اولیه و قطعات مرغوب استفاده کنیم یا به دنبال تولیدِ با کیفیتترین محصول باشیم؟”. بهمنظور پاسخدهی به این سوالات، فقط و فقط باید به بازار هدف (Target Market) نگاه کرد.
اگر مشتریان طرح براساس تعریف بازار هدف، محصول با کیفیت میخواهند و قیمت فروش برایشان اولویت اول نمیباشد، بنابراین تولید کننده نیز در انتخاب کلیه نیازمندیها از ماشینآلات و تجهیزات تا نیروی انسانی و مواد و قطعات اولیه، کیفیت را مبنای تصمیمگیری و انتخاب قرار خواهد داد. دقت کنیم که گاهاً در چنین مواردی، قیمت فروش پائین حتی با حفظ کیفیت، منجر به از دست دادن مشتریان هدف میگردد، چراکه بالا نبودن قیمت، عمدتاً منجر به قضاوت نامطلوب مشتری درخصوص کیفیت محصول میگردد و پیش از بررسی کیفی محصول توسط مشتری، محصولات با قیمت فروش متوسط و پائین از لیست انتخابهای مشتری خط خواهند خورد. پس زمانی که بازار هدف ما شامل مشتریانی است که اولویت اول آنها در انتخاب محصول، کیفیت و مرغوبیت کالاست، اساساً نباید دغدغه کاهش هزینه ها، سرمایهگذار را درگیر تنوع کیفی نیازمندیهای طرح نماید. نکته اینکه تعریف شفاف بازار هدف به همراه تعریف دقیق محصول، اولین قدمهای تعریف پروژه میباشند که قبل از ورود به فضای طرح توجیهی و امـکانسنجی و شروع فرآیند مطالعات، در همان مرحله تعریف پروژه میبایست به صورت کاملاً شفاف مشخص شود.
اساساً تعریف دقیق محصول و بازار هدف، اجزای اصلی بدنه تعریف پروژه هستند. بر اساس این توضحیات، مشخص میگردد که در چارچوب مطالعات
طرح توجیهی و امـکانسنجی، به دنبال تعیین بازار هدف نخواهیم بود، بلکه قرار است به بررسی توجیهپذیری یا عدم توجیهپذیری اجرای یک پروژه مشخص در بازار هدفی معلوم بپردازیم. پس چنانچه در فرآیند طرح توجیهی و امـکانسنجی یک پروژه به عدم توجیهپذیری طرح رسیدیم، منظور عدم توجیه پذیری عرضه محصول/خدمت مورد نظر به بازار هدف بررسی شده است و حال ممکن است پروژه دیگری که شامل بازار هدف جدیدی میباشد تعریف گردد و مطالعات طرح توجیهی و امـکانسنجی جدیدی برای همان محصول در بازار جدید انجام پذیرد که قطعاً نتیجهای مستقل از نتیجه پروژه اول خواهد داشت. بازار هدف، از اشتراک چندین محدودیت که ممکن است محدوده سنی، نوعی مذهب، یک صنف مشخص، … و محدوده جغرافیایی باشند، به وجود میآید.
بنابراین در تعریف بازار هدفِ یک طرح، ممکن است هیچگونه محدودیت جغرافیایی وجود نداشته باشد. به عنوان مثال، پسران ورزشکار محدوده سنی 15 تا 25 سال و با سطح درآمد پائین، میتواند بازار هدف یک پروژه باشد. بنابراین چنانچه در هر جای دنیا فردی با مشخصات عنوان شده وجود داشته باشد، در مجموعه بازار هدف طرح قرار خواهد داشت. بازار هدف و محصول، کاملا به هم وابسته هستند. بدین معنی که در تعریف هر یک از محصولات طرح، مشخصات کیفی محصول نیز باید مشخص شود که ارتباط مستقیم با بازار هدف خواهد داشت. مثلاً زمانی که بازار هدف طرحی مجموعهای از افراد با مشخصههایی خاص و از قشر مرفه جامعه باشند، منطقاً باید مشخصات کیفی محصول پروژه کاملا مطلوب درنظر گرفته شوند. اهمیت بازار هدف تا جایی است که عمدتاً بهجود آمدن پروژهها براساس برنامهریزی برای رفع یک نیاز از جامعه میباشد.
بنابراین، برآورد تمامی نیازمندیهای پروژه، برمبنای نتایج مطالعات بازار و همچنین مشخصات بازار هدف انجام میگیرد. تعداد، مقدار، ظرفیت یا بهطور کلی کمیت نیازمندیها، بر اساس تیراژ تولید که یکی از خروجیهای مطالعات بازار است، و کیفیت محصول نیز بر اساس ویژگیهای بازار هدف پایهریزی میشود. بنابراین درمورد مثالی که در ابتدا درخصوص نحوه انتخاب ظرفیت طرح بیان شد اکنون میتوان به درستی اظهارنظر نمود و دلایل غیرمنطقی بودن انتخاب ظرفیت طرح یا بهطور کلی ظرفیت تولید طرح را که براساس مواردی مثل میزان سرمایه در اختیار سرمایهگذار، سلیقه و نظر شخصی سرمایهگذار، فضا یا سایر امکانات موجود تعیین گردیده بود، روشنتر عنوان نمود. تا اینجا ارتباط میان بخشهای مطالعات بازار و مطالعات فنی مشخص گردید. در ادامه ارتباط بخش مطالعات مالی با بخشهای مطالعات بازار و مطالعات فنی بررسی خواهد شد. آخرین مرحله در فرآیند مطالعات طرح توجیهی و امـکانسنجی، انجام مطالعات مالی است. هدف این بخش، محاسبه شاخصهای مالی پروژه است که فرمولهای محاسباتی مشخصی دارند. نکتهای که وجود دارد، یکسان بودن فرمت مطالعات مالی برای پروژههای مختلف با مـوضوعات و زمـینههای متفاوت میباشد. بنابراین برخلاف دو بخش مطالعات بازار و مطالعات فنی که تقریباً از طرحی به طرح دیگر متناسب با موضوع پروژه و حتی بازار هدف طرح، ساختار فرآیند مطالعاتی تغییر میکند، روند مطالعات مالی در طرحهای مختلف تقریباً ثابت است.
برای روشن شدن ارتباط میان مطالعات مالی با دو بخش مطالعات بازار و مطالعات فنی، ابتدا بهتر است پیشنیازهای ورود به حوزه مطالعات مالی را بررسی کنیم. هدف مطالعات مالی، محاسبه شاخصهای مالی پروژه میباشد و برای محاسبه شاخصهای مالی، سه پارامترِ عمر پروژه در فازهای ساخت (Construction Phase) و تولید (Production Phase)، هزینهها (Cost) و درآمدهای (Revenue) پروژه در هر سال (نحوه توزیع هزینهها و درآمدها در عمر پروژه) باید مشخص گردند. حال با بررسی این سه پارامتر، خواهیم دید که هرسه، از بخشهای مطالعات بازار و فنی حاصل خواهند شد. همانگونه که گفته شد، تیراژ محصول و قیمت فروش، خروجیهای مطالعات بازار هستند (البته در مواردی که محصول پروژه برای اولین بار است که به بازار عرضه میگردد و یا رقیبی در بازار هدفش ندارد، تا حدودی تولید کننده تعیین کننده قیمت است. اما در حالت کلی، بازار تعیین کننده قیمت فروش محصول است). از طرفی هم درآمد پروژه از حاصلضرب همین دو پارامتر به دست میآید. بنابراین میزان درآمد یک طرح بر اساس نتایج مطالعات بازار حاصل میگردد. از طرف دیگر دیدیم که نیازمندیهای طرح که در بخش مطالعات فنی برآورد میگردند و هزینهها را ایجاد مینمایند نیز بر اساس تیراژ تولید که خروجی مطالعات بازار میباشد تعیین میگردد.
بنابراین مبنای برآورد هزینههای پروژه در هر سال نیز نتایج مطالعات بازار طرح (به صورت غیر مستقیم) میباشد. عمر پروژه نیز که شامل دوران ساخت و بهرهبرداری (تولید) میباشد، به ترتیب بر اساس مطالعات فنی و مطالعات بازار حاصل خواهند شد. بنابراین، هر سه پارامتر مورد نیاز برای آغاز مطالعات مالی پروژه، در بخشهای مطالعات فنی و مطالعات بازار تعیین میشوند و در بخش مطالعات مالی، صرفاً با استفاده از اطلاعات حاصل شده و فرمولهای مشخص، شاخصهای از پیش تعریف شدهای محاسبه و تحلیل میشوند. پس با وجود اینکه در هنگام ارزیابی و اولویتبندی طرحها، عمدتاً تصمیمگیریها بر اساس خروجیهای مطالعات مالی میباشد، اما صحت خروجیهای بخش مالی، کاملاً وابسته به صحت اطلاعات ورودی این بخش میباشد که دیدیم از مطالعات بازار و فنی به دست میآیند.
بر همین اساس، میزان اهمیت و حساسیت مطالعات بازار را در فرآیند طرح توجیهی و امکان سنجی پروژهها، میتوان بیشتر از سایر بخشها دانست و آن را به عنوان شکل دهنده پایه و اساس برآوردها در حوزه مطالعات فنی و در نهایت مبنای محاسبات و نتیجهگیریها در حوزه مطالعات مالی در نظر گرفت. بنابراین چنانچه برآوردها در مطالعات بازار یک طرح، بدون دقت کافی انجام پذیرد، در مرحله بعد، نیازمندیهای پروژه با خطا برآورد خواهند شد و در نهایت، محاسبات مربوط به شاخصهای مالی نیز با خطا همراه خواهند بود. پس شرط لازم برای اینکه در انتهای مطالعات مالی، نتایجی که بهدست خواهیم آورد قابل اطمینان باشند، اینست که از ابتدا، بازار طرح را بهدرستی مطالعه کرده باشیم. در دنیا، نمونههای زیادی از طرحهای تولیدی و خدماتیای که بدون توجه به مباحث مطالعات بازار و بدون شناخت کامل بازار هدف، تعریف و اجرا شدهاند وجود دارد که عمدتاً پس از مدت کوتاهی، با وجود برخورداری از توان فنی بالا، صرفاً به دلیل مشکلاتی که در مرحله فروش محصول با آنها روبهرو میشدند، منجر به شکست و تعطیلی واحد تولیدی یا خدماتی شده است که اهیمت بسیار زیاد مطالعات امکانسنجی را که به عنوان اساسیترین قدم، پیش از اجرای پروژهها مطرح میباشد نشان میدهد.
تهيه امكان سنجي ها بر مبناي تيپ هاي سازمان هاي زير قابل انجام مي باشد
1-طرح توجیهی بانك صنعت و معدن
2-طرح توجیهی بانک صادرات
3-طرح توجیهی بانک کشاورزی
2-طرح توجیهی وزارت تعاون
3-طرح توجیهی ايران خودرو (ساپكو)
بسته طرح ها توجیهی را میتوانید از زیر دانلود نمایید:
بسته طرح های توجیهی صنایع غذایی
بسته طرح های توجیهی صنایع سلولزی و چوب
بسته طرح های توجیهی صنایع شیمیایی و پتروشیمی
بسته طرح های توجیهی صنایع نساجی پوشاک و چرم
بسته طرح توجیهی صنایع دامی شیلات و کشاورزی
بسته طرحهای توجیهی صنایع برق الکترونیک و کامپیوتر
بسته طرح های توجیهی صنایع خودرو و قوای محرکه
بسته طرح های توجیهی صنایع فلزی
بسته طرح های توجیهی صنایع کانی و معدنی
بسته طرح های توجیهی صنایع مصالح ساختمانی
بسته طرح های توجیهی صنایع پلاستیک
بسته طرح های توجیهی ماشین آلات صنعتی
[symple_button url=”http://www.bgsiran.ir/product/%d9%86%d8%b1%d9%85-%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%81%d8%a7%d8%b1-comfar/” color=”black” size=”default” border_radius=”3px” target=”self” rel=”” icon_left=”” icon_right=””] فروشگاه اینترنتی فروش محصول کامفار COMFAR[/symple_button]
[symple_button url=”http://www.bgsiran.ir/product/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%aa%d9%87%db%8c%d9%87-%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d8%aa%d9%88%d8%ac%db%8c%d9%87%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d8%b1%d9%85-%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%d8%b1-comfar/” color=”blue” size=”default” border_radius=”3px” target=”self” rel=”” icon_left=”” icon_right=””]فیلم آموزش تهیه طرح توجیهی با نرم افزار COMFAR[/symple_button]