نرم افزار جامع مدیریت دانش | مدیریت دانش | سیستم مدیریت محتوا CMS در خدمت مدیریت دانش
مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوختههای علمی (به انگلیسی: Knowledge management – KM) به معنای در دسترس قرار دادن نظاممند اطلاعات و اندوختههای علمی است، به گونهای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند. مدیریت دانش شامل یک سری استراتژی و راهکار برای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش و تطبیق بینشها و تجارب در سازمان میباشد. برنامه اجرایی مدیریت اندوختههای علمی بر این دو جزء اصلی بنا میشود.
سیستم مدیریت دانش به سازمانها کمک مینماید تا مخازن اطلاعاتی خود را بهروز نگهداشتِه و در کمترین زمان در دسترس کارکنان سازمان قرار دهید با این اطلاعات شما میتوانید تصمیمگیری مناسب را جهت بهبود و توسعه کسب وکار خود را انجام دهید .
در استانداردهای مدیریتی از جمله استاندارد ISO 9001:2015، دانش سازمانی به عنوان بندی مجزا مدنظر قرارگرفته است سازمانها بزرگ بهمنظور توسعه دانش سازمانی نیاز به سیستم مدیریت دانش خواهند داشت .
موضوعات مهم کلیدی که حداقل باید در انتخاب سیستم مدیریت دانش با توجه به استانداردهای مدیریتی به آنها توجه نمود در این مطلب بهصورت خلاصه آمده است که سازمانها باید به آن توجه نمایند.
شما ممکن است علائمی از روان نبودن دانش درون سازمان را پیدا کنید کارکنان درون سازمان مستندات موردنیاز را نمیتوانند پیدا کنند ،و موضوعات تحقیقاتی که در حال حاضر میدانیم و تصمیمگیری بدون اطلاعات کامل غیرممکن است .نرمافزارهای مدیریت دانش بهاحتمالزیاد میتواند این مشکلات را حل کند
شما بهاحتمال زیاد، این موضوعات شایع را تجربه کردهاید: اعضای کارکنان در حال نوشتن مستنداتی هستند بدون اینکه متوجه باشند اسناد مشابه ای درون سازمان وجود دارد آنها وقت خود را صرف تحقیق در موضوعاتی میکنند که قبلاً شخص دیگری در سازمان شما این کار را کرده است..
متن، تصاویر، و یا مطالب دیگر به محلی که در دسترس عموم باشد منتقل نمیشود و اینیک احساس آزاردهنده برای اشخاصی است که متوجه میشوند این دانش قبلاً ایجادشده است .
این علائم نشان میدهد که دانش درون سازمان انتقال نمییابد ، حال درمان چیست ؟ برخی به شما میگویند که به ” سیستم مدیریت دانش” نیاز دارید
نیاز به اشتراکگذاری دانش ، مسئله رایجی است که علل مختلفی دارد به اینترتیب هیچ راهحل سادهای برای حل آن در تمام سازمانها وجود ندارد.
اصطلاح ” سیستم مدیریت دانش ” گسترده است به معنی پوشش همه فرآیندها برای راهکار جستجو، و داشبوردهای گزارش دهی است.
مدیریت دانش در درجه اول مشکل فنّاوری نیست، راهکارهای فرآیند،گردش کار جدید و تغییرات ارتباطات میتواند به همان اندازه کمک نماید بنابراین فقط داشتن ابزار سیستم مدیریت دانش نمیتواند مشکل را حل نماید.
اما سیستم میتواند در مسائل مدیریت دانش که سازمان با آن مواجه است بسیار مفید باشد این اهمیت دارد که اهداف خود را شروع کنید با اهدافی که شما در ذهن دارید میتوانید انواع راهکارهای ممکن را بررسی نمایید
در این مطلب شما با موضوعاتی آشنا میشوید که به سازمان شما کمک مینماید تا بتوانید سیستمی را انتخاب نمایید که به اهداف شما پاسخگو باشد.
هدف : تشویق کارکنان به استفاده از دانش کارکنان دیگر
کمک به کارکنان در خصوص موضوعات کارشناسی داخلی میتواند یک محل عالی برای شروع یک تلاش عالی در مدیریت دانش باشد.برای بسیاری از مردم ، تماس گرفتن با شخصی از جستجوی پاسخ در سیستم طبیعیتر است. معمولاً پاسخ شخصی که سؤال و جواب میدهد به منابع اطلاعاتی موجود در سازمان متصل نمیباشد.
شرکت بهینه گستر صنایع آرمان آماده راه اندازی و اجرای سیستم مدیریت دانش با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا CMS استاندارد با هزینه های بسیار محدود است.